Sportdag-idee

MINI ADVENTURE TROPHY


Verras je leerlingen eens met een avontuurlijke sportdag. Goedkoop want je blijft in de buurt van de school, dus geen busverplaatsingen!

Doelgroep    3e graad lager onderwijs.
Concept       Halve dag per klas of per leerjaar. Verschillende teams strijden tegen elkaar in verschillende proeven als een heuse Adventure Trophy! De verplaatsingen gebeuren per fiets.
Begeleiding  Per 10 kinderen zorg je best voor een extra begeleider: klasleerkracht / ouder
Rode draad  Zorg voor een extra dimensie tijdens deze trophy: elk team moet een rauw   ei mee nemen gedurende alle proeven + tijdens de fietstocht! Van de eitjes die heel tot aan de finish geraken wordt een omelet gebakken!

Stap 1: De locaties
- Zoek enkele goede locaties: een bosje, terreinen van sporthal, speelpleintje, tuin van de school,... Belangrijk is dat je uitkijkt naar minstens één locatie met enkele bomen en een plaats met een open grasplein.
- Stippel een leuke weg uit tussen de verschillende locaties. Ga op zoek naar kleine bosweggetjes, onverharde fietswegen langs weilanden,...
- Vraag steeds de toelating aan eventuele eigenaars van de locaties die je wil gebruiken.





Stap 2: De proeven
- Nu komt het erop aan om de juiste proeven op de juiste locaties te plannen.
- Hieronder vind je een aanbod van mogelijke proeven, met telkens het nodige materiaal. Veel van dit materiaal is recyclage-materiaal, waar je vrij gemakkelijk aan kan geraken. Spreek hier zeker ook ouders en collega's voor aan, er liggen soms schatten op zolders en in garages!

1.     JUMBO-ZAKSPRINGEN
Doel:         per 4 à 5 lln zo snel mogelijk een bepaalde afstand afleggen al springend in een BIG-BAG
Locatie:     stuk grasveld, zand  (beach-volley-terrein ,…)
Materiaal:   Per ploeg 1 big-bag (de meeste Big-bags worden niet herbruikt owv veiligheid. Ga eens langs bij een firma van bouwmaterialen, of kijk in de buurt uit naar geleverde big-bags, veel mensen gooien ze gewoon weg als ze leeg zijn!)


2.     MEGA-KATAPULT
Doel:         Een doel (kegel, blokjes,…) trachten te raken door een opgerolde krant met een fietsband-katapult weg te schieten
Locatie:     Zoek een plek met 2 bomen / stevige palen / speeltuintje / afsluiting / … Zorg ervoor dat het projectiel ruimte heeft om weg te vliegen naar het doel. De fietsbanden aan elkaar knopen en  aan 2 kanten stevig bevestigen aan de palen of tussen twee bomen,…
Materiaal:   Enkele fietsbanden (ventiel verwijderen!) Kan je gratis gaan vragen bij een fietsenmaker.  Projectielen: Rol een krant op tot een krantenstok, doe er wat tape rond op de uiteinden en in het midden. Plooi de 'stok' dubbel. Wees creatief met de projectielen: bvb een plastic buisje er rond en het vliegt nog verder. Een stuk tuinslang werkt ook.


Werkwijze:Verzamel iedereen achter de 'katapult' (VEILIGHEID !!!) Projectiel rond fietsband plooien, trekken, richten en los! Wie kan het snelst een doel raken? Wie kan het verst schieten?





3.     APENBRUG
Doel:         Heel het team moet over de apenbrug. Dit is een touwenparcours met een laag touw om met de voeten op te steunen en een touw boven om met de handen vast te houden.
Locatie:     Bos of plaats met enkele bomen, een 55-tal meter uit elkaar
Materiaal:   -    Stevig touw. Lengte = 2x de afstand tussen de bomen + 4 meter.
-         2 korte stukken stevig touw of 2 stukken rolluik-lint of 2 stevige spanriemen. Maak hiervan stevige lussen. Sla ze rond de boom en dan door de lus. Zo spant het zichzelf aan.
-         2 karabiners / musketons / bevestigingshaken om aan de lus te bevestigen
-         2 spanriemen met ratel
Werkwijze: Download de fiche en de schets: klik hier.







4.     SPIJKER-ESTAFETTE
Doel:           De verschillende teams starten achter de lijn. Één voor één lopen de kinderen (eventueel over verschillende hindernissen) naar hun houtblok en trachten om het eerst alle spijkers in hun blok hout te slaan.




Locatie:      Open plaats
Materiaal:   -   Zoveel houtblokken en hamers als er teams zijn
-         Grote Spijkers
-         Eventueel een aantal hindernissen die onderweg naar het houtblok genomen moeten worden
-         Startlijn



5. TOUW-TREKKEN
Een klassieker die het blijft doen!
Doel:         Met heel het team het vlaggetje over de streep trekken.
Locatie:     Open plek, veldweggetje kan ook
Materiaal:   Stevig, dik touw, vlaggetje, lijnen of kegels tot waar er getrokken moet worden.



Werkwijze: alle teamleden staan naast het touw met de handen omhoog. 3-2-1 go! 5 keer spelen, wie wint?