Deze lessen zijn voornamelijk bedoeld voor de derde graad van de lagere school. Kan ook toegepast worden in de eerste graad middelbaar.
In dit coöperatief groepswerk werken we niet alleen aan motorische competenties zoals de moeilijkste vormen van steunen, dragen en balanceren, ook wordt er in hoge mate aan de persoonsdoelen (Zelfconcept en het sociaal functioneren) gewerkt tijdens deze lessen. Ook zitten er enkele leergebiedoverschrijdende eindtermen in, zoals leren leren, houdingsopvoeding, ICT,...
Tijdens de eerste les worden de basisprincipes uitgelegd en veiligheidsafspraken gemaakt. De verschillende eenvoudige houdingen worden in standenwerk aangebracht met behulp van kijkwijzers.
De tweede les begint met het samenstellen van de groepen. Door de manier van samenstellen krijgen we in elke groep kinderen met één van de vooraf bepaalde vaardigheden:
•Technische vaardigheid • Hulpvaardigheid • Creativiteit • Turnvaardigheid
Elke expert krijgt ook een titel:
•Technisch directeur • Veiligheidscoördinator • Creatief directeur • Artistiek directeur
Nu kan elk groepje een show in elkaar steken. Deze 'show' moet enkele vaste componenten bevatten: een intro, 2 veilige acro houdingen met tussendoor een vlotte verbinding en een leuk slot. Elke expert bewaakt de aandachtspunten binnen het domein waarvoor hij/zij verantwoordelijk is.
Via deze link kan je een interessant hulpmiddel downloaden om zelf virtuele 3D-piramides samen te stellen. Zo kunnen de kinderen ook zelf aan de slag om mogelijke poses samen te stellen. = extra motiverend!
Enkele sfeerbeelden van het show-moment:
Peer-assessment evaluatie-formulieren:
Volledige handleiding: